A Tenyo története

Ha otthon vagy a bűvészetben és a bűvészkellékek piacán, akkor a Tenyo név neked is a minőségi Japán bűvészkellékeket juttatja eszedbe. De mi is ez a cég, hol és hogyan alakult, illetve mit érdemes róla tudni? Ez a blogbejegyzés ezt fogja elmesélni neked, nem is olyan röviden. :)

A Tenyo Co., Ltd. egy japán székhelyű játékgyártó vállalat. Üzletük nagy részét kirakós játékok és újdonságnak számító játékok gyártása teszi ki. Üzletük körülbelül tíz százalékát a bűvészkellékek teszik ki. A Tenyo feltalálókból álló csapata minden évben körülbelül négy új bűvésztrükk kiadásáért felelős. Néhányat házon belül találnak ki, másokat pedig ismert szabadúszó bűvész feltalálók készítenek. Annak ellenére, hogy a Tenyo japán cég, az általuk gyártott bűvésztrükkök nem viselnek japán jelölést, és úgy néznek ki, mint az amerikai és európai bűvészek számára készült bűvésztrükkök.

A Tenyo által az évek során kitalált és bemutatott bűvésztrükkök valóban innovatívak. A Tenyo arról ismert, hogy érdekes és meggyőző kellékeket készít, amelyek gyakran tartalmaznak egy zseniális mechanikus trükköt. A trükkök némelyike olyan okos, hogy ördöginek is mondható. A bűvésztrükkök témái nagyon kreatívak és néha szeszélyesnek számítanak, de ez az, ami sokakat vonz a Tenyo-hoz. Egy másik vonzerő az, hogy sok Tenyo bűvésztrükk kis zsebtrükk, és olyan nagy illúziók miniatűr változatait is elkészítették, mint Houdini Metamorfózis Trükkje és a klasszikus Félbevágott nő.

Az amerikai és európai piacokra az évek során kiadott Tenyo trükkök számozása a T-1-től kezdődik, amely egy egyetlen piros műanyag gyűszű volt, és az 1960-as években jelent meg. Például a T-259 a Money Shock, amely egy üres papírból bankjegyet átalakító trükk. Sokan vonzódnak a Tenyo gyűjtéséhez, és megpróbálják kiegészíteni az összes T-számot tartalmazó gyűjteményt.

T-153 Diabolicus kartonpapírban, műanyag héjjal ellátott csomagolásban.

A Tenyo összes bűvös trükkje jól átgondolt és aprólékosan előkészített, hogy minden évben megjelenhessen. Minden részletet ugyanolyan fontosnak tartanak, mint magát a trükköt, és olyan szempontokra, mint a név, a csomagolás és az utasítások, a legnagyobb figyelmet fordítják. A Tenyo a csomagolásuk tervezéséről ismert. Amikor sok bűvésztrükk egyszerű dobozokban és borítékokban került forgalomba, a Tenyo színes, illusztrációkkal és érdekes nevekkel ellátott dobozokban adta ki bűvésztrükkjeit. A 70-es évek végétől a 90-es évek közepéig sok trükköt színes kartoncsomagolásban adtak ki, vákuumformázott műanyag héjjal. A héjon keresztül lehetett látni a színes kellék(ek)et, a kartonra pedig színes grafikákat és érdekes betűtípusokat nyomtattak. Az ilyen típusú csomagok a legkeresettebb Tenyo kellék gyűjtemények közé tartoznak, és bizonyos trükkök lezárt csomagjai könnyen több száz dollárért kelnek el. A Tenyo utasításai nagyon világosan meg vannak írva japánul és angolul is, és nagyon könnyen követhetőek. A Tenyo bűvészet egyik legjobb tulajdonsága, hogy sok trükköt nagyon rövid idő alatt megtanulhatsz, és néhány év múlva is jól tudod majd előadni őket, ha csak előveszed őket, és néhány percig gyakorolsz velük az előadás előtt. Ez sok ma kapható bűvésztrükkről nem mondható el. Sokukat alaposan be kell gyakorolni, mielőtt elő lehet őket adni, és ha nem tartod szinten, akkor nagy valószínűséggel 6 hónap vagy egy év múlva sem fogod tudni előadni jelentős mennyiségű gyakorlás nélkül.

A legtöbb Tenyo bűvésztrükk műanyagból készül. A Tenyo képessége a műanyag szakszerű megformálására, színezésére és textúrázására a legmagasabb szintre emelte kellékeiket. Egy jól megmunkált, műanyagból készült Tenyo bűvésztrükk magasabb minőségű és fényűzőbb lehet, mint egy olcsón készült fa vagy sárgaréz bűvésztrükk, amiből sok van. Lehet, hogy a trükkök műanyagból vannak, de a minőség kifogástalan.

A Tenyo rajongóknak nagy csoportja van, de vannak ellenzői is. Nagyon gyakran mondják a bűvészek, hogy „én nem lépek fel műanyag trükkökkel” vagy „a Tenyo ügyes, de nem több, mint játék”. Ez általában felháborítja a Tenyo rajongókat, mert tudják, hogy az általuk kedvelt trükkök több mint egyszerű műanyag bűvészjátékok. A Tenyo trükkök ugyanolyan meghökkentőek, okosak és varázslatosak lehetnek, mint a tipikusabb bűvészkellékekkel, például kártyákkal és érmékkel előadott trükkök. Véleményem szerint az emberek azért szeretik a bűvészetet, mert szeretik a kihívást, és ki akarják találni, hogyan van a trükk. Becslésem szerint a bűvész közönség 95%-a nem hiszi el, hogy valami varázslatos dolog történt. Tudják, hogy ez egy trükk, és ki akarják találni, hogyan történt. Amikor David Copperfield repült, én és többnyire mindenki más is azon tűnődik, hogyan csinálta ezt, nem pedig azon, hogy szuperképességei vannak. Amikor egy Tenyo bűvésztrükköt mutatunk be, szintén csodálkoznak, hogy hogyan csinálta.

A Tenyo első jelentősebb megjelenése az amerikai bűvészet radarján 1969-ben történt, amikor Akira Yamada, a Tenyo elnöke vendégül látta Dai Vernont Japánban, hogy megünnepelje Japán legnagyobb bűvészének, Tenkai-nak 80. születésnapját. Dai Vernon (más néven a Professzor) volt a kor legnagyobb kézügyességi bűvészének, és a japánok nagy megtiszteltetésnek vették, hogy eljött az országukba, hogy Tenkai mellett előadást tartson. Dai Vernon a japán bűvészet és a japán bűvészek költői előadásmódjának újonnan felfedezett szeretetével tért vissza. Élvezte a Tenyo elnökével, Akira Yamadával és tehetséges csapatával való találkozást is. Lenyűgözte az okosságuk és az intelligenciájuk is. Valójában Akira Yamadát Larry Jennings – egy amerikai bűvész -, aki elkísérte a professzort az útra, „az Agynak” becézte. Dai Vernonra az is nagy hatással volt, hogy Akira Yamada őszinte vágyat érzett arra, hogy Japánban felemelje a bűvészet művészetét.

Tenyo története azonban nem itt kezdődik, hanem Matsutaro Yamadával, Akira Yamada apjával. 1905 körül, 17 évesen Matsutaro Yamada csatlakozott a Tenichi Shokyokusai (a nagybátyja) által vezetett Tenichi Shokyokusai bűvészcsapathoz, és Tenyo Shokyokusai néven lépett fel. Hét évvel később, miután sokat tanult és elsajátította a bűvésztechnikát, Tenyo Shokyokusai létrehozta saját vándortársulatát. Nem telt el sok idő, mire mesterbűvészként ismerték el, és hamarosan segített létrehozni a Tokiói Amatőr Bűvészklubot. 1931-ben Shokyokusai elkezdte árulni az általa készített tárgyakat a tokiói Mitsukoshi áruházban nyitott bűvészstandján. A stand volt az első kiskereskedelmi bűvészüzlet Japánban, és nagy sikert aratott. 1953-ban Akira Yamada vette át a Tenyo Varázslaboratórium működtetését. További bűvészstandokat nyitott (Magic Corners néven) Japán-szerte az áruházakban. A Magic Corners egyébként a mai napig létezik. 1960-ban a Tenyo Magic Institute Co. Ltd. hivatalosan is létrejött.

Tenyo Shokyokusai a Tenichi Thumb Tie szamurájkardot használó változatát mutatja be.

1970-ben a vállalat megállapodott a Tenyo Co., Ltd. névben, ami megfelelőbb név volt, mivel a vállalat most már rejtvényeket és újszerű játékokat is gyártott. Még akkor is, amikor a vállalat a bűvésztrükkökön kívül más termékeket is kínált, Akira Yamada nem felejtette el a vállalat varázslásban rejlő gyökereit, és mindig is támogatta a varázslóművészetek fejlődését Japánban. A Tenyo előadásokat és az évente megrendezett Tenyo Mágikus Fesztivált szponzorálja, ahol számos kulcsfontosságú japán bűvész, például Shimada és Tenko debütált, miután a Magic Corner pultja mögött töltötték tanulóévüket. A Magic Corner a későbbi feltalálók, Hideo Kato és Takuya Yoshizawa számára is értékes gyakorlóhelynek bizonyultak. Később olyan rendkívül tehetséges bűvész alkotók csatlakoztak a csapathoz, mint Shigeru Sugawara és Hiroshi Kondo, és a Tenyo a világ egyik legelismertebb bűvészgyártójává vált, amely a szórakoztató érték, a minőség és az eredetiség hírében áll.

Ma a Tenyo bűvésztrükkök világszerte megvásárolhatók a fizikai, valamint az online bűvészboltokban is. Az évek során kiadott Tenyo bűvésztrükkök közül számosat már nem forgalmaznak, és már nem kínálnak kiskereskedelmi forgalomban. A megszűnt trükköket a másodlagos piacon lehet beszerezni aukciókon vagy közvetlenül a kereskedőktől. Ezeknek a tételeknek az ára elérheti a több száz dollárt is. Az biztos, hogy a Tenyo gyűjtők piaca nagyon aktív és nagyon versenyképes. Sok ilyen Tenyo rajongói weboldal bevezetésével a Tenyo bűvésztrükkök népszerűsége megnőtt, és valószínűleg ez az irány valószínűleg folytatódni fog, mivel a Tenyo rajongók közül sokan fiatalok, és az évente megjelenő új trükkök folyamatosan reflektorfényben tartják a Tenyót.

HA ÉRDEKEL A BŰVÉSZBOLT IS ÁRUL TENYO TRÜKKÖK, AMIKET IDE KATTINTVA ÉRSZ EL!

Tenyo Magic Corner a Tōbu áruházban, Ikebukuro kerületben, Toyko, Japán. Katsunori Takeuchi a karizmatikus üzletvezető és varázsló bemutató. Mint látható, az üzlethelyiség nagyon kompakt, akárcsak a lakóterek Japánban.

A Tenyo feltalálók

A Tenyo mindig is nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy a bűvésztrükkjeik feltalálóit megemlítse, és a vásárlóinak infókat adjon róluk. Úgy gondoltam ebben a bejegyzésben sem mehetünk el mellettük, megérdemlik, hogy megemlítsem őket! Sok nagyszerű feltaláló volt, aki az évek során bűvésztrükköket készített a Tenyo számára, de az alábbiakban bemutatott öt úriember a T-számmal ellátott Tenyo bűvésztrükkök közel felét találta fel. Ráadásul mind az öt feltaláló elnyerte a Tenkai-díjat. A Tenkai-díjat 1968-ban alapították a nagy japán bűvész, Tenkai (1889-1972) tiszteletére. A díjat egy nagyon sok japán bűvészklub által képviselt bizottság ítéli oda egy japán állampolgárnak, aki a bűvészet figyelemre méltó megalkotója. A Tenkai-díj évente adományozható, de csak akkor, ha van méltó díjazott, ha nincs, akkor nem adnak ki Tenkai-díjat. A díjazott munkáját egy könyvben publikálják, amely nem sokkal később megjelenik. A Tenkai-díj Japánban a legmagasabb mágikus díjnak számít.

A Tenyo kreatív csapata a színfalak mögött David Copperfielddel egy 1992-es japán fellépés után. A képen balról jobbra: Hiroshi Kondo, David Copperfield, Toru Suzuki, Shigeru Sugawara, Tomoyuki Shimomura és a Tenyo akkori elnöke, Akira Yamada.

Shigeru Sugawara

Shigeru Sugawara 1967 végén csatlakozott a Tenyóhoz. Shigeru sokoldalú tehetség, és a kellékekről mechanikus rajzokat készített, hogy segítse a gyártási folyamatot. Ő alkotta meg a legkedveltebb Tenyo varázslatok némelyikét. Az ő alkotásai közé tartozik a T-086 Ultra Tube, a T-087 Squeeze Play, a T-105 Tunnel of Darkness, a T-129 Mirage és a T-132 Ninja Experiment. Legutóbbi közreműködése a 2007-es T-231 Fortune Donut trükk volt. Shigeru 1977-ben elnyerte a Tenkai-díjat.

Hiroshi Kondo

Hiroshi Kondo az 1960-as években csatlakozott a Tenyóhoz. Sok éven át a fejlesztési részleg igazgatója volt, éveken át dolgozott Hideo Katóval a Tarbell Course (7 kötet) japánra fordításán. Kiváló kézügyességi bűvész. Alkotásai közé tartozik a T-069 Dynamic Coins, a T-110 Zig Zag Cig, a T-118 Side Track, a T-127 Telesphere és a T-153 Diabolicus. Egyik friss közreműködése a 2003-as T-210 Mobile Illusion című trükk volt. Hiroshi 1987-ben elnyerte a Tenkai-díjat.

Tomoyuki Shimomura

Tomoyuki Shimomura 1988-ban csatlakozott a Tenyóhoz. Mielőtt csatlakozott a céghez, tehetséges előadóművész volt. Nagyon jó technikai író, és számos használati útmutatót írt. Az ő alkotásai közé tartozik a T-151 Wild Wallet, a T-165 Crystal Pyramid, a T-173 Eye of the Idol, a T-181 Bird Watcher és a T-201 Mystery China Box. Egyik friss közreműködése a 2011-es T-248 Psychic Money című trükk volt. Tomoyuki is elnyerte a Tenkai-díjat.

Toru Suzuki

Toru Suzuki az 1990-es évek elején csatlakozott a Tenyóhoz. Amellett, hogy rengeteg T-Number trükköt készített, Toru volt a felelős a +1 kampány éves beváltási programtrükkjeinek többségéért is. Más, nem T-számos elemeket is készített, például a Micro Bankot. Az ő alkotásai közé tartozik a T-155 Crystal Cleaver, a T-167 Future Clock, a T-179 Trisector, a T-222 Fortune Sticks és a T-235 Magical Door. Egyik legfrissebb alkotása a 2011-es T-250 A harmadik szem című trükk volt. Toru is természetesen nyertese a Tenkai-díjnak.

Hideo Kato

Hideo Kato részmunkaidős bűvészdemonstrátorként kezdett egy Tenyo Magic Cornerben, amíg főiskolára járt. Az 1960-as évek elején csatlakozott a Tenyóhoz. Egy idő után elhagyta a céget, hogy saját bűvészi törekvéseit folytassa, de később visszatért. Sok éven át dolgozott Hiroshi Kondóval a Tarbell Course (7 kötet) japánra fordításán. Kezdettől fogva a számítógépek szerelmese volt, és szívesen írt programokat. Alkotásai közé tartozik a T-090 Elevator Coins, a T-96 Wandering Hole, a T-116 Infinitum, a T-126 Match Sticks és a T-136 Geometrick. Hideo 1992-ben nyerte el a Tenkai-díjat.

Az agy az egész mögött
Akira Yamada

A Tenyo híres arról, hogy zseniális feltalálói vannak, de Akira Yamada (2013. június 19-n hunyt el), akit Larry Jennings 1969-ben „az Agynak” becézett, volt az, aki megteremtette az alapot a kreatív zsenik gyarapodásához. Akira Yamada, a Tenyo alapítójának, Tenyo Shokyokusainak a legkisebb fia, közvetlenül a főiskola elvégzése után kezdett el dolgozni a Tenyónál. 1953-ban vette át a Tenyo Mágikus Laboratórium működtetését. Elindult, hogy Japán-szerte számos további Magic Corner-t hozzon létre az áruházakban. A Magic Corner virágzott, de Akira tudta, hogy a varázslás önmagában nem lesz elegendő az alkalmazottai eltartásához. A Tenyo hamarosan vicc-újdonságok, majd később rejtvények termékcsaládjával bővült, amelyek mindkettő nagyon sikeres volt, és a vállalat nagyobb részévé nőtte ki magát.

De a varázslatot sosem hanyagolták el. Akira azt mondta, hogy nem habozott volna a többi részlegből származó nyereséget a varázslási részlegre fordítani, mert a varázslás a vállalat gyökere. Akira Yamada elkötelezett volt a bűvészet Japánban történő előmozdítása mellett, és sok nagy lépést tett e cél elérése érdekében. A 7 kötetes Tarbell-tanfolyam japánra fordítása hatalmas feladat volt, és kulcsfontosságú a bűvészet Japánban történő fejlődéséhez. A Tenyo ad otthont a Tenyo Mágikus Fesztiválnak, amely egy évente megrendezett varázslatos extravaganza, amely bemutatja a sok tehetséges japán mágust. 2012-ben már 54. alkalommal rendezték meg a fesztivált. Shimada és Tenko karrierje egyaránt a Tenyo Mágikus Fesztiválon indult. Mielőtt felléptek volna ezen a rangos eseményen, bűvészbemutatók voltak egy Tenyo Magic Cornerben, előtte pedig részt vettek a „Magic School”-ban, amely amatőr bűvészeknek szóló átfogó tanfolyam volt a Magic Corner helyszínein. Útközben mindkettőjüket Tenyo Shokyokusai és Akira Yamada mentorálta. A Tenyo számos előadást is szponzorált, és 1969-ben Akira Yamada nagyban hozzájárult ahhoz, hogy Dai Vernon Japánba jöjjön, hogy a Tenkai turnézzon és előadásokat tartson. A későbbi években más neves nyugati bűvészeket is meghívtak, és mindannyian ugyanarra a következtetésre jutottak, hogy a bűvészet nagyon fejlett Japánban, és a japánok nagyon kegyes vendéglátók és nagyon barátságosak. Akira szintén nagyon szerette volna kialakítani a kapcsolatot az amerikai mágikus intézményekkel. Tenyo a Genii Magazin egyik fő hirdetője lett, és jó barátságot kötött a Larsen családdal, akik a Genii Magazint kiadták és a Magic Castle-t alapították. Akira Yamada üzleti kapcsolatokat épített ki Tony Spinával a New York-i Tannen’s-ből és a floridai Fantasio-val is.

Akira Yamada nagyon szigorú ember volt, és tiszteletet követelt az alkalmazottaitól. Valójában soha nem láttam őt fényképen mosolyogni. Amellett, hogy nagyon okos volt, Akira nagyon részletes is volt. Amikor ő volt a főnök, ő hozta meg a végső döntéseket az eladásra kínált varázslatos termékek minden aspektusáról. Íme egy részlet Akira Yamada profiljából az 1979-es Tenyo katalógusból:

Határozott meggyőződése, hogy a bűvészi termékeket teljes formában kell kínálni, hogy mindenki élvezhesse az előadásukat. Ezért a bírálati kritériumai nagyon szigorúak. Még a magukat maximalistának tartó munkatársakat is megdöbbenti néha az ő intenzív odaadása, amikor ellenőrzi, hogy a trükk valóban ötvözi-e a misztikus és az örömöt nyújtó elemeket, a tartósság és a minőség kiemelkedő-e, a design megfelel-e az aktuális trendnek, az utasítások érthetőek-e, a csomagolás megfelelően közvetíti-e a trükk különlegességét.

Akira Yamada mindig is azt szerette volna, hogy a minőségi bűvészet mindenki számára elérhető legyen, és neki és a Tenyónak sikerült ezt a célt teljesítenie. Amikor a bűvész szakmában az emberek rosszallóan néztek arra, hogy a bűvészetet ilyen könnyen a laikusok kezébe adják, és felfedik a mágikus titkokat, Akira Yamada nem tágított. Biztos volt benne, hogy ha sok ember könnyen élvezheti a mágiát, az valójában a bűvészet fejlődését fogja elősegíteni, nem pedig akadályozni. Véleményem szerint igaza volt. Az Akira Yamada által lefektetett szilárd alapoknak nagy szerepe volt abban, hogy a Tenyo a világ legnagyobb és legsikeresebb mágiagyártójává vált. 1985-ben a Tenyo forgalma körülbelül 40 millió dollár volt, 2005-ben pedig körülbelül 110 millió dollár. A Tenyo folyamatosan növekszik, és a jövő nagyon ígéretesnek tűnik.

EGY ÉV AZ ÖTLETTŐL AZ ÉRTÉKESÍTÉSIG

Az alábbi kis írást Hiroshi Kondo írta, a fejlesztési folyamatról. Érdekes olvasni, hogy mennyire nagy odaadással és törődéssel viseltek ezen trükkök iránt. Olvassátok sok szeretettel.

A Tenyo fejlesztési folyamata
Hiroshi Kondo tollából

A Tenyo fejlesztési részlegének munkatársai közül Shigeru Sugawara találta ki a leghosszabb ideje a termékeket. Az íróasztala előtt egy feljegyzés van kifüggesztve, amelyen ez áll:

1. Bárki könnyedén elvégezheti.
2. Meg lehet ismételni.
3. A körülöttünk található tárgyakat használja fel.
4. A kellékek ellenállnak a közönség vizsgálatának.
5. A kellékek a zsebünkben hordhatók.

Ezek a feltételek olyan korai bestseller termékekből származnak, mint a Dynamic Coins és a Flash Dice. Természetesen nem minden, a Tenyo által forgalmazott trükk felel meg mindezen feltételeknek. Az azonban biztos, hogy minden termék kifejlesztésekor őszinte vágyunk volt arra, hogy minden feltételnek megfeleljenek.

Az alapvető szempont az, hogy a Tenyo trükkjei felhasználó orientáltak legyenek. Az árusítási folyamat során ötleteinknek számos szűrőn kell átmenniük, mivel sok szempontból megvitatják és ellenőrzik őket. Így azok a termékek jutnak el a vásárlók kezébe, amelyeket sikeresen megvizsgáltunk a felhasználók érdekei szempontjából.

Ennek a hozzáállásnak köszönhetően a Tenyo termékek kereskedelmi identitást nyertek. Továbbá úgy gondoljuk, hogy a kereskedelmi trükkök – különösen azok, amelyek megfelelnek a fent említett feltételeknek – kiváló trükkök. Arra törekszünk, hogy tudatában legyünk a fogyasztói igényeknek, nemcsak az értékesítés érdekében, hanem azért is, mert folyamatosan igyekszünk kommunikálni a vásárlókkal, hogy ötleteiket beépíthessük az új termékekbe.

A hazai termékcsaládunk használati utasításában szerepel a termékfejlesztési részlegünk telefonszáma. Így közvetlenül tudunk válaszolni az előadással, szakmai karrierrel, a közelgő események megfelelő varázslatával stb. kapcsolatos kérdésekre. Sok esetben kapunk hívásokat kezdő bűvészektől, akiknek konkrét termékekkel kapcsolatos kérdéseik vannak. Ezeken a megkereséseken keresztül munkatársaink képesek megérteni, hogy milyen típusú kérdéseket tesznek fel leggyakrabban ügyfeleink; mely pontok megtanulása okoz számukra nehézséget; mely trükkök előadása érdekli őket leginkább.

A Tenyo minden évben új termékcsaládot vezet be, és ez azt jelenti, hogy a fejlesztő személyzetnek egy éves határidőig bizonyos számú ötlettel kell előállnia. A következő forgatókönyv ezt a folyamatot írja le.

Minden év decemberében és januárjában két hónapos időszakban a fejlesztő személyzet az új ötletek kidolgozására koncentrál. Ebben az időszakban olyan nagy nyomás alatt vannak, hogy alig tudnak aludni. Ha mégis alszanak, akkor is előfordulhat, hogy szürreális rémálmaik vannak, például hogy furcsa tokba zárják őket érmékkel, vagy kötéllel kötik őket egy evezőhöz!

Sok legjobb ötletünk olyan hirtelen pattant ki, hogy úgy tűnik, véletlenül jöttek létre. Mi azonban úgy gondoljuk, hogy ennél többről van szó. A kézzelfogható eredmények elérése nélkül eltöltött idő alatt az agyunkban folyamatosan fejlődnek az ötletek, amelyek aztán hirtelen teljes értékű alkotásokként pattannak ki.

Az 1981-ben készített Zig Zag Cig jó példa erre. Három évvel korábban Sugawara és én kitaláltuk, hogy Harbin Zig Zag Girl illúzióját egy cigarettával kellene megvalósítani. Az eredeti módszerünk egy tükröt használt.

Ezt az ötletet funkcionális problémák miatt nem hozták forgalomba. Az eredeti kihívás nélkül azonban a Zig Zag Cig későbbi „véletlen” feltalálása valószínűleg soha nem történt volna meg.

Munkatársainknak korlátozott időn belül kell ötletekkel előállniuk, így nem hagyatkozhatunk csak a véletlenre. A kreatív módszerek személyenként eltérőek; mindenkinek megvan a maga módja az új ötletek kitalálására.

A néhai Tenkai Ishida mester egyszer megjegyezte: „A nyersanyag az, ami új ötleteket sugall”. A kiváló trükkök gyakran kihasználják a nyersanyagok tulajdonságait, és azt tapasztaljuk, hogy ez a megközelítés a leggyorsabb módja annak, hogy új ötleteket találjunk ki.

A „nyersanyag” nem feltétlenül fizikai tárgyakra vonatkozik. A Hideo Kato által készített Geometrick, amely tavaly debütált, akkor jött létre, amikor váratlanul felfedezte, hogy egy négyzetet úgy lehet átfedni egy körrel, hogy a kerülete és a kör kerülete között nagyon kicsi a távolság.

Ezt akkor vette észre, amikor a noteszébe firkálgatott. Ez egy példa az absztrakt „nyersanyagból”, jelen esetben geometriai alakzatokból származó ötletekre.

A felszíni különbözőségük ellenére sokszor a régi elképzeléseket újjá gondolják. A Geometrick apparátusa például az előző évi The Moons of Jupiter című mű bővítése volt. Az Infinitium című sikeres kiadvány úgy indult, hogy Kato egy régi cigarettásdoboz-trükkön végzett módosításokat.

Az is lényeges, hogy egy trükknek legyen egy világos témája, amely a végéig tart. Minden bűvész feltalálónak van olyan alkotása, amelyet „eredeti élményének” nevezhetünk. A belőle kapott izgalom gyakran a műve kiindulópontjánál van eltemetve. Például Roy Walton Card Warp-ja ( ami viszont Jeff Busby Into The Fourth Dimension című művén alapul) az egyik kedvenc trükköm. Ez egy kiválóan illuzórikus hatás, amelyben egy kártya hátoldala fokozatosan eltűnik, miközben a kártya arca megjelenik.

Meglepett ennek a friss hatásnak az ereje. A saját Midas Machine, Side Track és Tricky Business trükkjeim egy eredeti elven osztoznak, de ezek a trükkök mindig a Card Warp-ra emlékeztetnek. Nem tudatosan gondoltam a Card Warpra, amikor ezeket megalkottam, de tagadhatatlan, hogy a tudatalattimban ez volt az egyik tényező.

Sugawara számára a behatolás alapkoncepciója örök témának tűnik. Műveiben számos remek trükk található, amelyek erre a témára épülnek, mint például a Squeeze Play, az Alpha Tunnel, a The Frame of Destruction, a Wonder Window és a Mirage.

Valahányszor találkozik valamilyen anyaggal, úgy tűnik, hogy elgondolkodik azon, hogy milyen penetrációs hatást lehet vele elérni. A vonzó mágnes például a bűvészet egyik legrégebbi anyaga. Azonban azt a tényt, hogy az azonos mágneses pólusok taszítják egymást, úgy tűnik, nem nagyon használja ki. Ezzel a jelenséggel dolgozva Sugawara rájött, hogy egy másik behatolási hatást is létre lehet hozni:

Az általunk tárgyalt fejlesztési stílusok a következőképpen foglalhatók össze:

  1. Szánjon időt az ötletelésre és az ötletek kipróbálására. Még ha egyelőre kudarcba is fullad, a folyamat folytatásával közelebb kerülünk egy „véletlen” innováció megszületéséhez.
  2. „Konzultáljon” az alapanyaggal. Az alapanyagnak lehet, hogy főszerepet kíván játszani a trükkben. Ha igen, akkor „kérdezzük” meg az anyagot, hogy milyen tulajdonságai vannak, és miben különbözik más anyagoktól.
  3. Újraalkotni a régi ötleteket, új kombinációkat és variációkat létrehozva. Tartsuk szem előtt, hogy ennek az újraalkotásnak nagy része maradjon magánügy; csak akkor érdemes nyilvánosságra hozni, ha sikerült valami kifejezetten eredetivé fejleszteni.
  4. Ragaszkodj egy ötlethez. Halmozzon fel érdekes témákat, a hatások vagy az anyagok tekintetében. Ha olyan témát követsz, amelyhez affinitást érzel, előbb-utóbb megütöd egy ötlet „jackpotját”.

Térjünk vissza a Tenyo ütemtervéről szóló történetünkhöz. Január végén a fejlesztőcsapat minden tagja összegyűlik a különböző stílusban kidolgozott eredeti ötleteivel. Minden egyes ötletet bemutatnak, majd alaposan megvitatnak. A hibákat bemérik; megoldási javaslatokat tesznek; a gyártási részleteket mérlegelik.

Az idei év újdonsága, a Shimomura ESP Scope például egy olyan effekt, amelyben a néző egy operaszemüvegre emlékeztető eszközön keresztül meg tudja állapítani, hogy melyik ESP kártyát választotta egy másik néző. Az eredeti elképzelés szerint, amikor valaki a szemüvegbe nézett, a kiválasztott kártyán egy jelet lehetett látni, amely megkülönböztette azt a többi kártyától. Amikor ezt laikusokkal próbáltuk ki, azt tapasztaltuk, hogy néha nem látták a különbséget. Ezért az ötletet újragondoltuk és úgy módosítottuk, hogy bárki azonnal észrevegye a különbséget.

Mindezen megbeszélések és vizsgálatok után februárban tartjuk a végső megbeszélést, és a teszteken megfelelt öt-hat elemet választunk ki az új termékcsaládba. Minden évben nagyobb a sikertelen ötletek száma, mint a sikeres ötleteké. Ezekből a sikertelen ötletekből elég lenne egy sikeres előadás vagy varázskönyv.

Miután kiválasztották az új termékeket, Sugawara elkezdi megrajzolni a terveket. Márciusban a terveket elküldik különböző műanyaggal, fémfeldolgozással és nyomtatással foglalkozó gyáraknak.

A teszttermékek júniusban készülnek el. Ekkorra Sugawara, egy új rémálmot lát – hogy az új tárgy nem készül el időben a júliusi éves Tenyo kongresszusra. Ennek oka, hogy a teszttermék nem a végleges termék; újra és újra módosítani és javítani kell majd rajta. Sok esetben csak néhány nappal a kongresszus előtt lesz végre tökéletes a végleges termék.

Amíg a hardvertermékkel foglalkoznak, addig meghatározzák a termék nevét, és elkészül a használati utasítás és a csomagolás kialakítása. Az utasításainkat a Sonoda illusztrálja, akik nagyon jól értik a trükköket.

Abe főtervezőnk a csomagolástervezésért felelős. Sok esetben a trükkök előadásának jeleneteit Sonoda airbrush-szal rajzolja.
 Ezután tervezőink, szövegíróink és illusztrátoraink együtt dolgoznak egy olyan csomagolás megalkotásán, amely azonnal tájékoztatja a leendő vásárlót a benne lévő trükk jellegéről.

Exportált termékeinkhez a mintakészülékeket, a bemutató videokazettákat és az egyszerű angol nyelvű leírásokat elküldjük Gary Ouellet-nek Kanadába, aki ezután megírja az angol nyelvű használati utasításokat, valamint kitalálja az angol nyelvű trükkcímeket. Az angol katalógus elkészítéséhez szükséges anyagokat Alan Parsonsnak küldjük Angliába, hogy elkezdhesse a munkát.

A júliusi Tenyo kongresszuson az új termékek reflektorfénybe kerülnek. Ekkor az újdonságokat a bűvészkedni vágyóknak árulják. Az ő reakcióik alapján az utasításokon további módosításokat lehet eszközölni. Végül szeptemberben a termék országos terjesztést kap, novemberben pedig az exportváltozatok is készen állnak a szállításra.

Egy évnyi küzdelem után elkészült az új termékcsalád. Ez azonban újabb nekifutást jelent a következő szezonra. Újra innovatív ötletekkel tudunk előállni? Senki sem tűnik egészen biztosnak. Hirtelen elapadhat az ötletforrásunk – és akkor mi lesz? Egyetlen biztos válaszunk van: visszatérünk az eredeti ponthoz.

Más szóval, elővenni a Magic Manuscript novemberi számát, és még egyszer elölről átolvasni ezt a cikket!


 

Köszönöm, hogy elolvastad ezt a bejegyzést. Remélem a fenti kis cikk részletes betekintést nyújtott számodra is a Tenyo cég varázslatos világába és ha meghallod legközelebb, hogy Tenyo, tudni fogod, hogy nem kisgyerekeknek szóló varázslatos játékokról van szó, hanem komoly tervezést és tesztelést igénylő, tökéletesen kivitelezett bűvészkellékekről.

Szólj hozzá!

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Hirdetés




KÉRDÉSED LENNE?Írj nekünk

buveszbolt@gmail.com

MARADJ NAPRAKÉSZKövess minket

© 2024. Ynfoo Online Kft.
Minden jog fenntartva!

https://i0.wp.com/www.buveszbolt.hu/wp-content/uploads/2016/12/FOXPOST-Logo-Color-on-red-RGB.jpg?fit=160%2C160&ssl=1
https://i0.wp.com/www.buveszbolt.hu/wp-content/uploads/2016/11/barion-card-payment-banner-2016-300x35px.png?fit=300%2C35&ssl=1
https://i0.wp.com/www.buveszbolt.hu/wp-content/uploads/2017/10/aji-logo.png?fit=47%2C35&ssl=1